Under höststoppet 2020 skulle vi ersätta 2 st åkbara transportörer, bygga om en åkbar transportör med nya hjulställ och byta ut ca 130 m räls. Komplexiteten bestod i att utrustningen fanns i toppen av byggnaden 18 m upp. Det fanns inga bra vägar in och ut för den nya utrustningen och allt skulle vara tvungen att monteras på plats. Problemet löstes genom att ta upp ett hål i väggen och montera en travers ut genom väggen samt en balkong. Med hjälp av traversen och en mobilkran kunde vi demontera befintlig utrustning och lyfta ner godset. Därefter monterades rälsen och de åkbara transportörerna kunde lyftas in med det mesta monterat. Vi stötte på en del överraskande problem på plats som gjorde att den tänkta montageplanen fick justeras under montagetiden. Öppningar i fickornas kanter där den gamla rälsen var infäst var så dålig att ny kant fick gjutas på plats. Slurry pumpades ut över hela arbetsplatsen. Logistikproblem genom att både mek-montörer och betongarbetare skulle samarbeta på en begränsad yta under pressat tidsschema. Allt löste sig tack vare ett gott samarbete mellan alla inblandade. Anläggningen startades upp i tid och började producera i tid. LKAB är väldigt nöjd med utförandet och speciellt med traversutrustningen man fick som löser problemet med att ta upp reservdelar och annat gods på ett smidigt sätt.

